ناطوردشت یا ناتوردشت؟! مسئله این است!

داشتم تو لغت نامه دهخدا دنبال معنی یه واژه میگشتم که چشمم خورد به کلمه ناطور!

ناطور. (ع اِ) باغبان انگور و خرما. (منتهی الارب ). ناطر. حافظ رزستان و نخلستان . (از معجم متن اللغة). باغبان رزستان و نخلستان . (ناظم الاطباء). حافظ الکرم و النخل . (از اقرب الموارد). حافظالکرم . (المنجد). رزبان . (زمخشری ). ناظور. ناظوره . نگاهبان . رزوان . ج ، نُطّار. نطرة. نواطیر. نُطَراء


به چرخشت اندر اندازی نگونم 
ز پشت و گردن مزدور و ناطور.

منوچهری .


کرده بدرود باغ بلبل ازآنک 
مر چمن را ز باغ ناطور است .

مسعودسعد.


چون نکند رخنه به دیوار باغ 
دزد که ناطور همان می کند.

سعدی .


جهان دیده پیری بر او برگذشت 
چنین گفت خندان به ناطور دشت .

سعدی .


بعدش دنبال ناتور رفتم ولی همچین کلمه ای وجود نداشت! برای محکم کاری سری به فرهنگ معین و فرهنگ عمید زدم و نتیجه یکسان بود! 
کتاب خون های عزیز توجه کنن که ناطورِ دشت به معنی نگهبان دشت درسته و این کلمه دواملایی نیست!

*ناطورِدشت نام رمانی اثر نویسندهٔ آمریکایی جروم دیوید سالینجر است که نخستین بار در سال ۱۹۵۱ به چاپ رسید.
۷ ۵
رشته خیال
۲۶ شهریور ۱۷:۴۳
ممنون ، اون ترجمه ای که انتشارات نیلا داره بهتره که به اشتباه ناتوردشت نوشته شد...

پاسخ :

لطف دارین...
:|
آقاگل ‌‌‌‌
۲۶ شهریور ۱۸:۰۳
احسنت
:)

پاسخ :

ممنون...
:)
bahar ...
۲۶ شهریور ۱۸:۳۱
(: مرسی بابت این پست

پاسخ :

ممنون...
:)
Lady cyan ※※
۲۶ شهریور ۱۸:۳۴
من کلا نمیدونم کتابایی که همه تعریف شون رو بکنن به دلم نمیچسبه همیشه دوست دارم یکی خودم پیدا کنم و به بقیه بگم خوبه بخونید :)
و این شد که این کتاب رو دوست ندارم بخونم :|
اصلا نمیدونم چرا اینو گفتم درصورتی که پستت خیلی ربطی هم به این کتاب نداشت :|
خیلی هم خوشم اومد این قدر پیگیر بودی :))
فکر میکنم که اشتباه چاپ کردن :|
تشکر بابت پست خوبت عزیزجان ^_^

پاسخ :

:) من دوست دارم علاوه بر کتابهای جدید که ناآشناترن کتابهایی که تعریفشو میکنن یا معروفن هم بخونم.
:|
لطف دارین...
بله متاسفانه اینجور اشتباهات بین ناشرین زیاده:(
ممنون عزیزم :-*
دلارام 🌻
۲۶ شهریور ۲۱:۱۷
چه جالب امروز دقیقا رفتم کتاب فروشی و دقیقا این کتابو گرفتم دستمو دقیقا دیدم دو تا انتشارات با دو تا "ت"مختلف نوشتنش...؛)
اونجا یاد پستت افتادم؛)
کلی با دقت برا دوستم توضیح دادم که ط دسته داره درسته؛)))یکجوریم توضیح دادم که هر کی نمیدونس فکر میکرد من کی باشم؛)))

پاسخ :

:)
باعث افتخاره!
نفرمایید شما خودت دس به قلمی!
رقَـیـه ..
۲۷ شهریور ۱۰:۴۹
خیلی واقعا معرکه ای دوست من، چه دغدغه مند خوبی هستی..واسه یه کلمه آفرین عزیزجان؛/

پاسخ :

:) لطف دارین [آیکون ذوق زدگی]
ممنون عزیزم:-*
نیمه سیب سقراطی
۲۸ شهریور ۱۳:۲۰
من همیشه با این کلمه مشکل داشتم ! هم املاش هم معنیش ! :))
هر چند روی کتابم نوشته ناتوردشت !
نمیشد اسم کتابو بذارن نگهبان دشت ؟ :|

پاسخ :

:)
ای بابا:(
:|
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان